بررسی اصلاح نظام کارمزد در پنل تخصصی «پی‌‌‌اس‌‌‌پی و اصلاح نظام کارمزد»

بررسی اصلاح نظام کارمزد در پنل تخصصی «پی‌‌‌اس‌‌‌پی و اصلاح نظام کارمزد»

همزمان با افتتاح بیست‌‌‌وششمین دوره از نمایشگاه الکامپ، براساس بخشنامه بانک مرکزی تمامی دارندگان دستگاه‌‌‌های کارتخوان (به‌‌‌جز نانوایی‌‌‌ها، سوپرمارکت‌‌‌ها، بیمارستان‌‌‌ها و خدمات درمانی و موارد دیگر) و درگاه‌‌‌های پرداخت اینترنتی، ملزم به پرداخت کارمزد شدند. در واقع این تغییر در نظام کارمزد پس از سال‌ها اتفاق افتاده و متعاقب خود واکنش‌‌‌های متفاوتی را به‌‌‌همراه داشته است؛ عده‌‌‌ای این تغییر را یک چالش و عده‌‌‌ای دیگر آن را فرصت می‌‌‌دانند.به همین بهانه در حاشیه سومین روز از برگزاری بیست‌‌‌وششمین دوره از نمایشگاه الکامپ نشست تخصصی با عنوان «پی‌اس‌پی و اصلاح نظام کارمزد» با حضور ابراهیم حسینی‌نژاد، مدیرعامل انیاک؛ محمدمهدی تقی‌پور، مدیرعامل به‌پرداخت ملت؛ محمدحسین کاشی، مدیرعامل پرداخت‌ الکترونیک سداد برگزار شد و در این پنل موضوع تاثیر اصلاح نظام کارمزد برروی شرکت‌های پرداخت مورد بررسی قرار گرفت.

ابراهیم حسینی‌نژاد در ابتدای صحبت‌های خود درباره تاثیر تغییرات اصلاح نظام کارمزد بر شبکه پرداخت توضیح داد و گفت: «از این طریق درآمدهای پی‌اس‌پی‌ها بهتر می‌شود؛ چراکه چند سالی بود حاشیه‌های سود آنها کاهش پیدا کرده بود و هدف درآمد بیشتر بود که از محل خود مصرف‌کننده تأمین شود. اما این دستاورد اصلی نیست؛ دستاورد اصلی این است که هر بخش با توجه به هزینه‌ها و منافع در سمت خدمات‌دهندگان به سمت منطقی شدن پیش برود. در حال حاضر اکثر بانک‌ها به سمتی رفته‌اند که در مناقصات، کارمزد را یکی از اصلی‌ترین آیتم‌ها قرار می‌دهند که خطرناک است و باعث می‌شود بانک در جایگاه واقعی نباشد و فکر کند هزینه‌ای نمی‌دهد و اگر قرار است هزینه‌ای بدهد، نفع واقعی باشد. مهمترین اتفاق این است که پذیرنده انتظار بیشتری خواهد داشت و طبیعتاً به پی‌اس‌پی‌ها رجوع خواهد کرد و سرویس بیشتری خواهد خواست و برای پذیرنده جای سؤال است که چرا هزینه بیشتر بدهد و پاسخ به این سوال را بانک و پی‌اس‌پی با سرویس‌دهی و خدمات بهتر باید پاسخ دهد.»

و در توضیح اینکه آیا چهارچوب کنونی می‌تواند توقعات را برآورده کند، گفت: «این را یک نقطه شروع می‌دانم. وقتی طرح‌ریزی می‌کنیم بیشتر استاتیک بازار را تأمین می‌کنیم و به نظر اتفاق مثبتی خواهد بود، اما باید در نظر بگیرید که این نقطه شروع است و احتمالاً برای گام‌های بعدی هم طرح‌ریزی وجود دارد.»

حسینی‌نژاد در ادامه گفت: در واکنش به اینکه آیا شکستن فرهنگ عدم دریافت کارمزد یک‌روزه رخ می‌دهد، گفت: «طبیعتاً خیر! در واقع رگولاتور و بانک مرکزی انتظار ندارند که یک‌ماهه وضعیت تثبیت شود. این یک فرایند بلندمدت است و هر نظام کارمزدی اگر یک اتاق فکری داشته باشد که موضوعات را آنالیز کند، قطعاً تبعات کمتری خواهد داشت.»

./پایان خبر
لطفا متن دیدگاه را وارد نمایید.
لطفا نام را وارد نمایید.